Regulament privind modul de derulare a procesului de bugetare participativă
Scop:
Stabilirea cadrului general și a procedurii pentru selecționarea proiectelor de interes public inițiate de cetățeni prin implicarea lor directă în procesul de bugetare participativă.
Obiectivul general:
Desfășurarea în bune condiții a procesului de bugetare participativă în vederea atingerii următoarelor deziderate:
- creșterea nivelului de dialog și de colaborare dintre cetățeni și administrația publică locală;
- creșterea gradului de asumare și implicare a cetățenilor în procesul de dezvoltare urbană;
- creșterea transparenței activității administrației publice locale;
Etape
- dezvoltarea unei platforme informatice care sa permită:
- înregistrarea participanților la procesul de bugetare participativă;
- înregistrarea proiectelor pe domenii de aplicare în limitele de valoare impuse de autoritatea publică locală;
- votarea on-line a proiectelor;
- stabilirea unei ierarhii a proiectelor, generarea de statistici privind procesul de bugetare participativă;
- stabilirea participanților la procesul de bugetare participativă
- stabilirea valorii bugetului propus pentru derularea procesului de bugetare participativă
- definirea domeniilor pentru care se pot depune proiecte
- stabilirea modalității de înscriere a proiectelor
- stabilirea criteriilor de eligibilitate a proiectelor
- stabilirea calendarului campaniei de bugetare participativă
- stabilirea comisiei de evaluare a proiectelor și a rolului acesteia în procesul de bugetare participativă
- derularea votului on-line a proiectelor și stabilirea ierarhiei
- derularea întâlnirilor publice și selecția finală proiectelor
- implementarea de către Primăria Municipiului Bacău a proiectelor
- stabilirea reglementărilor juridice privind utilizarea platformei dedicate bugetării participative
Dezvoltarea unei platforme informatice
Primăria Municipiul Bacău va crea o aplicație informatică ce permite implementarea unei soluții de bugetare participativă la nivel local, prin dezvoltarea unei platforme publice on-line pentru înscrierea ideilor de proiecte, votarea și ierarhizarea lor pe baza votului cetățenilor.
Stabilirea și înregistrarea participanților la procesul de bugetare participativă
Persoanele care doresc să propună proiecte trebuie să aibă domiciliul sau resedința în Municipiul Bacău și să se înscrie în platforma on-line dedicată bugetării participative. În acest sens, cetățenii interesați trebuie să își creeze un cont de utilizator în platforma on-line.
Prin excepție de la prevederile anterioare, depunerea proiectelor se poate face și off-line, prin completarea unei cereri tip conform modelului anexat și depunerea lor la registratura Primăriei Municipiului Bacău. În acest caz, crearea contului de utilizator și încărcarea propunerii pe platforma on-line va fi realizată de către o persoană desemnată din cadrul Primăriei Municipiului Bacău.
Pentru a participa la vot cetățenii interesați trebuie să își creeze un cont de utilizator în platforma on-line LINK sau să se logheze direct pe PAGINA
Stabilirea valorii bugetului propus pentru implementarea proiectelor ce vor fi selectate în urma derulării procesului de bugetare participativă
Valoarea bugetului propus, începând cu anul bugetar 2023, în cadrul procesului de bugetare participativă pentru proiectele selectate este de 1.000.000 lei/an bugetar.
Valoarea estimată pentru un proiect propus trebuie să se încadreze în suma maximă de 200.000 lei, inclusiv TVA.
Anual, în urma derulării procesului de bugetare participativă, vor fi selectate proiecte până la atingerea bugetului alocat de 1.000.000 lei, care vor fi cuprinse în bugetul de venituri și cheltuieli al Municipiului Bacău pentru acel exercițiu bugetar.
Domeniile de aplicare
Propunerile de proiecte trebuie să se încadreze într-unul din următoarele domenii, pentru obiective care sunt în administrarea Municipiului Bacău:
- Infrastructură stradală: alei, trotuare, scuaruri, zone pietonale (amenajarea, renovarea, întreținerea, înființarea acestora)
- Amenajarea de spații verzi și locuri de joacă (amenajarea, repararea, renovarea, înființarea acestora, întreținerea, preluarea în administrație de către comunitate)
- Mobilitate, accesibilitate și siguranța circulației (creșterea gradului de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități, îmbunătățirea căilor de acces spre obiectivele importante ale orașului, fluidizarea traficului, crearea de infrastructură pentru siguranța rutieră, propuneri de zone cu restricție auto, piste de biciclete, sisteme de supraveghere video).
- Amenajare spații publice (mobilier urban, iluminat public, amenajare spații verzi, etc.).
- Infrastructură culturală
- Infrastructură socială
- Infrastructură de sănătate
- Digitalizare (proiecte IT menite să crească gradul de utilizare a tehnologiilor în scopul îmbunătățirii calității vieții în Bacău dar și al unui marketing mai dinamic al orașului).
Chiar dacă propunerea poate fi încadrată în mai multe domenii, deponentul trebuie să opteze pentru domeniul pe care îl consideră cel mai potrivit sau relevant.
Modalitatea de înscriere a proiectelor
Fiecare cetățean poate formula o singură propunere de proiect pentru fiecare din domeniile stabilite. Proiectul trebuie să fie sau sa poată fi asimilat unei investiții aflate în competența Municipiului Bacău și să vizeze un spațiu din proprietatea publică a municipiului.
Proiectele se depun obligatoriu prin platforma on-line dedicată bugetării participative în perioada stabilită și comunicată pentru înscrierea proiectelor.
Pentru depunerea unui proiect vor fi completate următoarele informații (cuprinse în fișa de proiect):
- Titlul proiectului:
– să fie concis și să se refere la un anumit rezultat cheie al proiectului. - Domeniul în care se înscrie proiectul
– se va specifica domeniul în care se înscrie proiectul - Descrierea proiectului
– formularea detaliată a problemei;
– specificarea nevoilor identificate;
– descrierea beneficiilor generale obținute prin implementarea proiectului; - Localizarea proiectului
– prin adresă, hartă, zonare - Durata proiectului
– estimare durată de implementare a proiectului - Beneficiarii Proiectului
– specificarea beneficiarilor proiectului;
– explicarea valorii adăugate pe care proiectul o aduce beneficiarilor; - Buget estimat
– se va completa valoarea estimată cu TVA - Documente atașate
– fotografii, schițe, planuri, alte documente suport - Modul în care inițiatorul dorește să se implice în proiect
– voluntariat, cofinanțare, sponsorizare, monitorizare lucrări, etc.
Criterii de eligibilitate a proiectelor
Pentru a fi validate în cadrul procesului de bugetare participativă proiectele trebuie să fie de competența Primăriei Municipiului Bacău, să nu contravină reglementărilor prezentului regulament sau altor prevederi legale în vigoare și să îndeplinească următoarele criterii de eligibilitate:
- să fie de interes local și să nu realizeze activități cu scop comercial, publicitar, de natură politică sau etnică;
- să fie sau să poată fi asimilate unei investiții aflate în competența Primăriei Municipiului Bacău şi care vizează un spaţiu din domeniul public al Municipiului Bacău;
- să se refere doar la investiții publice constând în dotări, modernizări, reparații ale bunurilor proprietate publică a municipiului;
- să nu fie contrare sau incompatibile cu planuri sau proiecte ale municipalității aflate în derulare;
- să fie delimitate zonal;
- să se încadreze în bugetul maxim alocat unui proiect;
- să se încadreze în domeniile prevăzute în prezentul Regulament.
Validarea proiectelor în cadrul procesului de bugetare participativă va fi realizată de către o comisie constituită în acest sens la nivelul Primăriei Municipiului Bacău.
Calendarul campaniei
Calendarul campaniei va fi stabilit de către conducerea executivă a Primăriei Municipiului Bacău și va cuprinde:
- perioada de depunere a proiectelor;
- perioada în care comisia de evaluare va analiza proiectele depuse și va solicita, în cazul în care consideră necesar, clarificări aplicanților pentru a asigura validarea proiectelor;
- data afișării/publicării listei proiectelor eligibile;
- perioada în care cetățenii vor vota proiectele eligibile;
Perioada de derulare a întâlnirilor publice în cartiere și companii din municipiu pentru a discuta proiectele rezultate în urma votului și a stabili lista finală a proiectelor ce vor fi finanțate și implementate de Primăria Municipiului Bacău
Comisia de evaluare a proiectelor
Evaluarea proiectelor se va face de către comisia constituită în acest scop prin dispoziția Primarului Municipiului Bacău.
Comisia de evaluare va fi formată din reprezentanți ai Direcției Economice, Direcției Tehnice, Direcției Patrimoniu, Direcția Arhitect Șef precum și un consilier din cadrul cabinetului primarului.
Comisia de evaluare va analiza proiectele încarcate pe platforma on-line și va valida acele proiecte care îndeplinesc toate condițiile menționate în prezentul regulament.
Analiza proiectelor se va face sub toate aspectele, respectiv tehnic, juridic, urbanistic si economic, evaluând impactul /viabilitatea/fezabilitatea acestora.
- În cazul în care comisia consideră necesar, aceasta poate invita inițiatorul proiectului pentru informații suplimentare în ceea ce privește proiectul propus.
- Comisia își rezervă dreptul de a optimiza proiectele propuse, atât prin îmbunătățiri din punct de vedere tehnic cât și prin estimarea mai eficientă a costurilor.
- Toate proiectele validate si optimizate de către comisie urmează să fie afișate la secțiunea dedicată campaniei și supuse votului online al cetățenilor.
Votarea proiectelor
- se va realiza într-o perioadă de timp predefinită, prin intermediul platformei online dedicată bugetării participative;
- pentru a limita votul multiplu, accesul cetățenilor la platforma de vot se va realiza prin înrolare în platformă sau prin autentificare cu contul din serviciile electronice (prin verificarea email-ului unic);
- fiecare persoană interesată va avea posibilitatea de a vota doar câte un proiect din cadrul fiecărei categorii.
Întâlniri publice și selecția finală a proiectelor
Selecția finală a proiectelor se va realiza după dezbaterea în cadrul întâlnirilor publice cu cetățenii din cartierele orașului și angajații companiilor din municipiu.
În cadrul întâlnirilor organizate în cartiere și companii din municipiu se vor prezenta proiectele eligibile, iar participanții la întâlniri își vor putea exprima prin vot direct opțiunea proprie.
Selecția finală va fi realizată prin calcularea mediei dintre votul on-line (50%) și a votului exprimat în cadrul întâlnirilor publice (50%).
Implementarea proiectelor
Proiectele selectate în urma celor două proceduri de consultare publică (vot on-line și vot popular în cadrul întâlnirilor publice) vor fi incluse în bugetul de venituri și cheltuieli al Municipiului Bacău și implementate de către acesta.
În cadrul platformei de bugetare participativă vor fi prezentate, fotografii cu amplasamentul proiectului înainte și după implementare, impresii ale cetățenilor după implementare, rezultate care vor ilustra succesul implementării.
Precizari juridice privind utilizarea platformei dedicate bugetării participative
Prin înregistrarea în vederea utilizării platformei dedicate bugetării participative și furnizarea datelor cu caracter personal, persoanele care se autentifică și-au exprimat acordul în mod explicit și fără echivoc ca aceasta să folosească datele cu caracter personal.
Platforma asigură păstrarea confidențialității datelor cu caracter personal furnizate pentru acces și/sau pentru utilizarea acesteia. Această obligație nu se aplică în cazul oricărei informații dezvăluite de utilizatori către terți.
Platforma prelucrează datele cu caracter personal și informațiile deținute/transmise de către persoanele care se autentifică cu bună credință, asigurând respectarea dreptului la viața privată și a legislației în vigoare.
Municipiul Bacău nu își asumă răspunderea pentru exactitatea și corectitudinea datelor/informațiilor furnizate de către utilizatori.
Orice încercare de a utiliza datele personale ale altui utilizator este strict interzisă, fiind considerată o tentativă de fraudă și va fi sancționată prin lege contravențional sau penal, după caz.